Nõuanded

PULMA VÕI JUUBELIPEO PLANEERIMISE KAHEKSA SAMMU

Allpool on soovitused, kuidas hoida korralduspool kontrolli all ja säästa niiviisi palju aega ja närve. Saladus peitub organiseerimise tükeldamises etappideks:

1. Koosta külaliste nimekiri
Esimese asjana mõelge läbi, keda peole ootate. Üks osa külalistest on must have ja teine osa on üldjuhul nice to have. Külaliste arvu teadmine on üks kõige vajalikumaid faktoreid, kuna sellest sõltuvad paljud kriteeriumid teenuste otsimisel ja hinnapäringute tegemisel.

2. Kaardista sobivad tegijad, kuid ära torma kohe kirju saatma
Kirjuta üles netist leitud lemmikute nimed ja kontaktid. Soovituslik oleks iga teenuse osas kaaluda vähemalt kolme nelja kandidaati, kuna mõni on kindlasti broneeritud, teine jällegi eelarvest väljas, kolmas ei teeninda vastavat piirkonda ja neljandale võib olla külaliste arv liiga suur või väike.
Abiks tegijate leidmisel on otsingumootorid, sotsiaalmeedia ja meelelahutust koondavad veebilehed. Kui tegijad kaardistatud, jäta nimekiri rahule ja ära torma kohe käigu pealt neile kirjutama.

3. Kirjuta üles ootused teenusepakkujatele
Mängi mõttes peopäev läbi ja pane kirja kõik detailid, mis selle päeva sinu jaoks ideaalseks teeksid. Otsi inspiratsiooni ka internetist ja abielupaaride pulmavideotest (neid leiad nii Youtube’ist, Vimeost, kui videograafide portfooliotest). Mõtle läbi ootused kõigi teenuste osas: catering, pulmatort, peokoht, ansambel, DJ, pulmaisa/õhtujuht, fotograaf, videograaf, jumestus, soeng, lilled, dekoratsioonid, pulmaauto jne.

4. Alusta otsinguid peokohast ja pulmaisast/õhtujuhist
Peo asukohta (või vähemalt piirkonda) soovivad teada kõik teenusepakkujad, kellelt hakkad hinnapakkumist küsima. Kui asukoht paigas, siis tasub leida pulmaisa/õhtujuht, kuna just tema puutub tegijatega pidevalt kokku ja oskab anda soovitusi. Näiteks oskab professionaalne õhtujuht sinu teenusepakkujate nimekirjast juba eos välistada need, kellega võib tekkida probleeme. Samuti annab ta head nõu, kuidas lahendada nüansid peost, millele sa polnud veel tulnud.

5. Saada hinnapäringud laiali ka teistele teenusepakkujatele
Soovituslikult edasta hinnapäringud lühikeses ajaraamis. Näiteks võta üks kindel nädalapäev sellega tegelemiseks ja ole valmis ka reageerima operatiivselt tagasisidele – täpsustavad meilid, telefonikõned, hinnapakkumised jne.
Kindlasti väldi selliste hinnapäringute saatmist: «Tere, palju maksaks teie teenus X külalisega pulmapeol Y kuupäeval. Tänud, Mari». Nimelt ei ole sellisele kirjale võimalik adekvaatselt vastata ja suur osa teenusepakkujad ei pruugi nii pealiskaudsetele päringutele reageerida. Selleks koostasidki veidi aega tagasi põhjalikud sisendid iga teenuse osas, otsi need märkmed nüüd välja ja lase endale kohe alguses edastada korrektne hinnapakkumine.

6. Kogu hinnapakkumised tabelisse
Võidad kõvasti aega, kui teed ühe Exceli tabeli või Google Docsi dokumendi, kuhu sisestad ühte tulpa teenusepakkuja nime, teise pakutud hinna(vahemiku), kolmandasse hinnapakkumise tekstilise sisu, neljandasse lingi tema kodulehele või sotsiaalmeediaprofiilile.
Nii saad «helikopterivaate», mis lubab ajul lõpetada detailide pideva ketramise ning samuti saad ühe klikiga meelde tuletada, kellega tegu oli. Muidugi tähendab selle tabeli koostamine natukene lisatööd, kuid oluliselt suurem töö on oma meilides edasi-tagasi kaevata ja infot taga otsida.
7. Otsuste tegemine
Kui tabel valmis, siis on suurem töö tehtud ja aeg otsused vastu võtta. Võrrelge teenusepakkujate hinda ja portfooliot ning proovige aru saada, millest tema hind tekib. Oluline on mõista, et soodne pole alati odav ja kallis pole alati üle makstud. Märgistage lemmikud, kes eelarvesse mahuvad.
8. Broneeringud
Järgmisel päeval pole enam midagi muud, kui broneerida väljavalitud teenusepakkujad. Siin aga on üks tähtis nüanss – hoia kahepoolne kokkulepe kindlasti kirjalik, näiteks kui täpsustad lõplikud detailid telefonis/kohtumisel, pane kõik räägitu ka meili kirja ning palu vastu saata kinnitav meil. Lepi kirjalikult kokku kuupäev, asukoht, teenuse sisu, selle osutamise aeg ja pikkus, hind, tasumise viis ja muud nüansid, kui neid on. See välistab hilisemad võimalikud arusaamatused ning annab mõlemale poolele meelerahu enne tähtsat päeva ja selle ajal.Allikas: https://sobranna.postimees.ee/4298257/kaheksa-sammu-kuidas-pulmapidu-stressivabalt-organiseerida

PEORUUMI PLANEERIMINE PULMAS

Loomulikult soovite, et pulmapidu sujuks tõrgeteta, et peol oleks mõnus energia, õnnelikud külalised ning rahvast täis tantsupõrand. Et seda saavutada, ei tohiks alahinnata, kuidas on planeeritud peoruum.

1. Tehke tantsupõrand oma peo keskpunktiks.

Tähelepanu keskpunktiks on loomulikult pruut ja peigmees, kuid peo keskpunktiks on tantsupõrand.  Kui peita see nurga taha, teise ruumi või suure saali taha seina, on seda keeruline siduda ülejäänud peomeeleoluga. Samuti võivad külalised nii ilma jääda tegevustest ja traditsioonidest, mis toimuvad tantsupõrandal – pulmamängud, tordilõikamine, kimbuvise jne. Kerge juurdepääs keskel asuvale tantsuplatsile paneb aga külalised palju rohkem kaasa lööma.

2. Hoidke tantsupõrand pigem väike.

Tutvuge peokoha võimalustega ja arvestage, et „mida suurem“ pole alati „parem“. Reguleerige tantsuala suurust oma külaliste arvu järgi. Kui põrand on peo jaoks liiga suur, näib see hõre hoolimata sellest kui palju inimesi tantsib. Lage tantsupõrand aga ei meelita ühinema ning näeb hiljem pulmapiltidel nukker välja.

3. Asetage DJ otse tantsuplatsi kõrvale.

See tundub ilmselge, kuid siiski vahel mõned peokohad soovitavad DJ asetada kuhugi nurka. Teie DJ ülesandeks pole aga lihtsalt muusika mängimine – tema asi on motiveerida külalisi tantsupõrandale tulema (ja jääma). DJ, nagu bändki, vajab rahva jälgimiseks nähtavust ja võimalust külalistega suhelda.

4. Ärge asetage laudu otse kõlarite ette.

Sel juhul on muusika lauas istuvate inimeste jaoks kas liiga vali või neile vastu tulles ja volüümi vähendades liiga vaikne, et pidu saaks korralikult käima minna. Tantsuplats ise võibki olla ideaalne puhver istuvate külaliste (eriti eakate) ja esinejate vahel.

5. Paigutage lauad läbimõeldult.

Enne kui hakkate muretsema selle pärast kes kellega istub, mõelge läbi laudade asetus ruumis. Ideaalis ei tohiks olla ükski laud liiga kaugel keskpunktist (tantsupõrandast), kuna nähtavus ja ligipääs sellele on olulised. Kui võimalik, paigutage lauad U-tähe kujuliselt ümber tantsupõranda nii, et noorpaari laud on üle tantsuplatsi DJ (bändi) vastas.

6. Mõelge läbi, kuidas inimesed ruumis liiguvad.

Kui soovite, et teie külalised liiguks ringi ja oleks tantsuplatsil aktiivsed, ärge pange neid istuma kitsastesse oludesse kus nad peavad trügima ja üksteise ees vabandama, et välja pääseda.
Jätke kindlasti vabaks tee sissepääsu ja tantsupõranda vahel ning mõelge kus hakkab olema kõige suurem rahva liikumine – tualettruumidesse, baari jne. Samuti ei tasu baari, fotonurka vm. paigutada otse ukse taha, sest nii on suurem võimalus, et kogunevad inimesed ummistavad sissepääsu.

7. Koondage kokku ka muu „fun staff“, mida oma külalistele olete planeerinud.

Kui peokoht vähegi võimaldab, ärge paigutage fotonurka, magusalauda, baari vmt. liiga kaugele kuhugi puhkenurka/fuajeesse ja üksteisest eraldi. Muidugi on hea kui külalised liiguvad ringi, kuid parem mitte liiga kaugele tantsupõrandast. Ühtlasi muudab see keerulisemaks ka teie pulmaisa töö, et laiali hajunud rahvas õigel ajal pulmategevuste juurde suunata ning soodustab eraldi gruppide tekkimist. Te ju soovite, et külalised omavahel suhtleks – nii et paigutage kõik lõbus, mida olete külalistele planeerinud, pigem üksteise ligidusse ja peomelu lähedale.

Viide: http://www.yoursunnydays.eu/blogi/peoruumi-planeerimine-pulmas


PULMAKORRALDAJA VERSUS DEKOREERIJA

Rita Kaas

Mõni aeg tagasi võttis  minuga ühendust ajaleht Postimees, et kirjutaksin nende pulmaerisse oma mõtted teemal “Mis vahe on pulmakorraldajal ja dekoreerijal?”  Lisan artikli muutmata kujul, küsimused olid ajakirjaniku poolt esitatud.
1. KÜSIMUS:  Millega tegeleb pulmakorraldaja ja millega  dekoreerija? Saan aru, et esimese tegevusvaldkond on laiem, seega ehk saab öelda, mis on need teenused, mida dekoreerijalt ei saa?
VASTUS: Enamustes riikides ei tule pulmade korraldamine ilma pulmakorraldajata kõne allagi. Eestis ei ole osatud seda teenust pikka aega väga hinnata aga tasapisi on see muutumas ning juba rohkem paare annavad endale aru, et ei ole mõtet ise endale liigset pinget luua ning kuna internetis on üsna raske orienteerude suures infotulvas, siis pöörduvadki kõigepealt pulmakorraldaja poole.
Kes siis on pulmakorraldaja? Hea pulmakorraldaja on nagu tugev liim, mis kleebib omavahelt tugevalt kokku erinevad materjalid. Esimesel kohtumisel pulmakorraldajana arutan ma läbi eelkõige pruutpaari enda visioonid ja soovid, visandame koos külaliste loomuse ja alles siis saan ma hakata soovitama erinevaid teenusepakkujaid. Just nende pulma sobivaid peokohti, pulmaisasid, bände, fotograafe jne. Kõige suurema vea ehk teevadki need paarid, kes soovivad ise oma pulma korraldada, selles, et tuginevad oma teenusepakkujate valimisel kas siis foorumitest lugedes või tuttavate/sõprade soovitustele. Sel juhul saab tulevane pruutpaar üksnes ühepoolse soovituse, ilma, et keegi süveneks just nende pulmale. Nendel soovitajatel on üsna väike ülevaade erinevatest teenusepakkujatest (tavaliselt piirneb see 1-2 pulmapeoga).
Eestis on pulmakorraldaja nii nõustaja, planeerija, disaineri, dekoraatori, päeva koordineerija kui ka järelvalve segment. Pulmakorraldaja käes on kõik selleks päevaks vajalikud kontaktid ning juba eelnevale pikale korraldustööle võtab ta vatutuse pulmapäeva sujuvaks toimimiseks enda peale. Kuna pulma planeerimiseks on mõistlik võtta aega minimaalselt aasta (eriti just suvepulmade puhul), siis pulmakorraldajast saab selleks ajaks teie kõige parem sõber, kellega arutada läbi nii kõige suuremad küsimused kui ka kõige väiksemad detailid. Just pulmakorraldaja on see, kes hoiab pidevalt kätt teie pulsil ning tuletab meelde, kui miski tähtis punkt on veel täitmata. Pulmapäeval aga saate ennast täiesti vabaks lasta ning keskenduda teineteisele ja oma tähtsale. Pulmakorraldaja on just see mutter, mis laseb teil pulmapäeva täielikult nautida.
Dekoreerija on isik, kes vastutab üksnes kokkulepitud kaunistuste õigeaegse valmissaamiseja ülespaneku eest ning peab kinni eelnevalt kokkulepitud detailide osas. Dekoreerija ei kanna vastutust teie päeva sujumise eest, ei tegele teiste teenusepakkujatega, ei lahenda võimalikke tekkinud probleeme ning ei ole pruutpaarile kindel seljatagune. Dekoreerija omab (või siis muretseb) palju erinevaid lahendusi peopaikade dekoreerimiseks, hea, kui saate floristi ja dekoreerija ühest tiimist, tihti jaguneb see teenusepakkumine ka veel kaheks – florist toob lilled ja dekoreerija tegeleb kangaste, tulede, küünalde jm vajalikuga.2. KÜSIMUS: Kuidas saaks pruutpaar enda jaoks selgeks mõelda, kumba spetsialisti, pulmakorraldajat või dekoreerijat, neil täpsemalt vaja on? Kust üldse alustada või kelle poole alustuseks pöörduda, kui on selge, et on vaja korraldada pulmapidu?
VASTUS: Muidugi on tore ise oma pulmadega tegeleda, ise meisterdada ja osad saavadki sellega väga hästi hakkama! Kui pruutpaar on endas nii kindel, et võiks ise jalgratast leiutada, siis nad pulmakorraldajat ei vaja. Sel juhul otsivad nad omale vajalikut ametimehed ise, kasutavad sõprade/ sugulaste abi ning hea pingetaluvuse korral teevad ka paljud dekoori elemendid ise. Siin on vaja aga sügavalt järele mõelda, mille arvelt see enda korraldus hakkab olema. Tavaliselt on see pere, laste ning une arvelt ja mida lähemale pulmapäev tuleb, seda selgemaks saab, et on asju, mille peale pole üldse mõelnud ning pinge muudkui kasvab ja kasvab. Kuna meil tegelevad pulmadega enamasti pruudid, siis tekibki olukord, kus enne pulmapäeva on pruudid stressis, tuju halb ning ainuke mida oodatakse on, et see pulmapäev saaks juba mööda. Peale pidu aga peab leppima võimalike viltuvedamistega. See päev ei peaks ju selliste emotsioonidega olema!?
Mina soovitaksin küll, et kui kuskil tekib seisak ning ei oska enam edasi minna, siis võiks kindlasti pöörduda korraldustiimi poole, kes aitab teil need pusletükid kokku panna ning aitavad ka kitsaskohti näha. Pulmakorraldus on pruutpaarile lisatöökoht ja minu üle kümne aasta kogemus näitab seda, et 90% pruutpaaridest, kes on ise korraldanud, kahetseb peale pulmi, et nad ei võtnud endale kogenud tiimi appi. Samas kui need, kes on korraldusel abi võtnud, rõõmustavad oma targa otsuse üle ja avaldavad arvamust, et nad ei kujuta ette, kuidas nad ise oleksid selle kõigega toime tulnud. Kui aga siiski mitte kasutada korraldaja abi, siis florist/dekoraator peaksid kohe kindlasti olema. Viimased päevad enne pulmapäeva on asjaosalistele endale väga kiired ning siin oleks mõistlik eelkõige puhata mitte tegeleda peoruumi kaunistamisega. Paljudesse peokohtadesse saab sisse alles pulmapäeval ning pruutpaaril ei ole lihtsalt füüsiliselt võimalik ise midagi teha. Pruutpaaril algab päev varahommikul enda ettevalmistustega, siis ilupildid ja ongi käes tseremoonia. Dekoreerimisele aga kuluvad mitmed tunnid ja tööde mahukust ei osata ajaliselt hinnata.3. KÜSIMUS: Kas pulmakorraldus hõlmab endas alati dekoreerija teenused ka või on reaalne, et pruutpaaril läheb vaja mõlemat?
VASTUS: Pulmakorraldus ei pea alati hõlmama dekoreerija teenust, kuigi tihti seda koos ka pakutakse, seda just lihtsustamaks pruutpaari otsinguid ja selle õige teenusepakkuja leidmist. Kui on endal konkreetne dekoreerija juba silmapiiril, siis peaks tekkima omavaheline koostöö, et kõik osapooled saaksid aru selle päeva visioonist. Mida suurem pulmapidu, mida rohkem teenusepakkujaid, seda rohkem ma soovitaksin pulmakorraldaja võtta. Ilma konkreetse isikuta, kes omab kogu infot ning koordineerijata peopaigas, on liigset müra, ajakulu ja ringijooksmist kõigil ametimeestel asjatult palju.4. KÜSIMUS: Miks üldse peaks või võiks pruutpaar oma peo korraldamisse kaasata spetsialiste? Mis on selle peamised eelised ise korraldamise ees?
VASTUS: Ei pea aga võiks 😉 Elu on meil niigi liigselt kiire, miks siis suurendada stressi elu kõige tähtsama päeva korraldamisega. Enamusel on pulmapidudega väikesed kogemused ning see päev erineb vägagi tavalisest suuremast peresündmusest (nt sünnipäevad, juubelid). Kui saame luhtaläinud juubelit viie aasta pärast paremini teha, siis pulmapidude puhul seda võimalust ei ole. Seega, oleks vägagi mõistlik võtta appi korraldaja, teie aga pühendage oma aeg teineteisele, oma lastele ja sõpradele.Võib-olla murraks ka paar müüti.
*Pulmakorraldaja ei ole see, kes surub teile oma soovid ja nägemused peale. Pulmapidu on täpselt teie nägu (kuna teie teete erinevates valikutes otsustes) ja pulmakorraldaja tegu (kuna temal on ülevaade kõikide teie valikute osas).
*Pulmakorraldus ei ole kogu eelarvest hiiglaslik summa. Arvestades kogu töö mahtu, vastutust ja nõustamist, on korraldustasu võrreldes teiste teenusepakkujatega üks väiksemaid.Pruutpaar OÜ pakub nii terviklahendusi kui ka osalisi teenuseid. Saame aidata korraldusega, lilleseadetega, dekoratsioonidega, valmistame kutsed, lauaplaanid. Omame teenusepakkujatest head ülevaadet ning kogemusi on rohkem kui 12 aastat.
Soovime siledat korralduse teekonda!Viide: https://www.pruutpaar.ee/single-post/2020/01/09/Pulmakorraldaja-versus-dekoreerija?fbclid=IwAR1jduzKOHZ9jfEtC29sDyDb_3MdZJPcokyM20HGdL_KJL2e_07I7d70MkM


ÄRA OLE ÕUDUSTE KÜLALINE
18 kõige ebaviisakamat asja, mida saab pulmas tehaPulmakülalisena on tähtis järgida teatud etiketireegleid. Nii ei pane sa piinlikkusse olukorda ennast, pruutpaari ega teisi külalisi ning saad rahulikult kaunist sündmust nautida.Istud esiritta.                                  
Ei mingeid vabandusi. Tseremoonial ei sobi istuda esiritta, kui sind sinna ei kutsuta, sest traditsiooniliselt on see mõeldud perekonnaliikmetele. Kui aga sind esiritta suunatakse, siis ära hakka vaidlema, vaid istu maha ja naudi head kohta.Võtad kaasa kutsumata külalise.
Kui lubasid üksi tulla, siis ära ilmu kohale uue kallimaga. Ja kui pruutpaar ei maininud, et võid kaaslasega tulla, siis ära tee seda. Iga külaline on lisakulu ja pealegi on piinlik, kui kutsumata külalisel pole pulmalauas kohta.Oled pruudi moodi riides.
Ära mingil juhul pruudilt tähelepanu röövi. Kui ta seda just otsesõnu ei luba, ära kanna pulmas valget. See pole vanamoodne reegel, vaid elementaarne viisakus.Su soeng võistleb pruudi omaga.
Ka soeng võiks pruudil olla silmapaistvam kui külalistel. Väldi ülipidulikke soenguid, suuri aksessuaare ja lillepärgi.Jätad kutsele vastamata.
Tavaliselt jäätakse külalistele palju aega, et pulmakutsele vastata. Kui jätad selle viimasele minutile, tuleb korraldamisega sinu järel oodata, aga veel hullem on ilma teatamata kohale ilmuda.

Jääd hiljaks.
Pulma hilinemine on väga ebaviisakas, sest tegu on pruutpaari jaoks väga tähtsa päevaga, mida planeeriti kaua. Arvesta sellega, et võid sattuda ummikusse, ja hakka igaks juhuks varem tulema.

Tood kingituse, mida polnud nimekirjas.
Parim kingitus on see, mida paar tahab, nii et austa nende soovi ja vali midagi kinginimekirjast või kui palutud, mahuta kink ümbrikusse.

Tüütad noorpaari.
Las värskelt abiellunud naudivad enda välja valitud õhtusööki rahus. Ära mine nendega söögi ajal selfit tegema või neid oma lauda kutsuma, sul on selleks terve õhtu aega.

Püüad pulma hinda välja selgitada.
Ükskõik kui kallihinnalist muljet pulm ei jäta, pole sobilik uurida ja arutada, palju miski maksis. Ole tänulik, et sind nii uhkele peole kutsuti, ja naudi seda.

Keeldud lapsi koju jätmast.
Kui kutsel on kirjas, et pulmapidu on vaid täiskasvanutele, siis pea reeglist kinni. Lapsed võivad elegantse peomeeleolu rikkuda, pealegi paned nii pruutpaari ebameeldivasse olukorda. Teised külalised võivad mõelda, miks sinu lapsele kehtivad teised reeglid – kuigi tegelikult see nii pole.

Istud vales lauas.
Istekohtade jagamine on isegi keeruline. Pulmapäeval ei sobi kuulutada, et sina teatud lauas istuda ei taha. Käitu nagu täiskasvanu ja kannata ära.

Jood liiga mitu klaasitäit šampanjat.
Tasuta baar meeldib kõigile, aga iga külaline peaks oma piire tundma. Tarbi alkoholi mõistlikult, nii ei ole piinlik ei sinul ega pruutpaaril.

Sa ei jäta kriitikat enda teada.
Kui sul pole midagi kena öelda, siis ära ütlegi midagi, eriti pulmas. Sulle ei meeldi toit või ebatraditsionaalne pulmapaik? Jäta see enda teada, tegu pole ju sinu pulmaga.

Pead ebasobiliku kõne.
Piinlikud lood ülikooliajast ja naljakad kohtingukogemused sobivad rohkem tüdrukute õhtul rääkimiseks. Kõne peaks olema lühike ja ilus, kahtlased teemad jäta parem välja.

Hüüad kõnedele vahele.
Kui keegi kõnet peab, siis katsu piirduda naermise ja plaksutamisega. Paari šampanjaklaasi järel võib sulle tunduda, et sinu vaimukat kommentaari peavad kõik kuulma, aga sellega sa ainult segad kõnepidajat ja olgem ausad, tõenäoliselt polnudki su idee hirmnaljakas.

Üllatad pruutpaari ja pulmaplaneerijat.
Pikk üllatuskõne võib ajakava uppi lüüa, nii et räägi see korraldaja või õhtujuhiga enne läbi, mitte ära hakka ootamatult heietama.

Keeldud juhet välja tõmbamast.
Aina enamad paarid peavad telefonivaba pulma, kus elataks hetkes, mitte ei vahita nutiseadme ekraani. Austa nende soove ning pea üks õhtu vastu ilma pildistamise ja sotsiaalmeediata.

Lahkud liiga vara.
90aastasele vanaemale on see lubatud, aga sinul pole viisakas pulmapeolt varakult lahkuda. Kui pruutpaari sõbrad enne lõppu ära lähevad, võib paar end hüljatuna tunda. Katsu ikka peo lõpuni tantsupõrandale jääda.

Allikas: womenshealthmag.com


PULMA TRADISTIOONID JA KOMBED

Ajakirjaniku küsimustele vastas õhtujuht Veiko Veiert

1)Milline koht on ühes pulmas pulmatraditsioonidel?

Pulmakombestik ja -traditsioonid pulmas on seotud headuse, õnne ja rikkuse soovimisega abiellujatele. On perekond ju ühiskonna alus: elu edasiviimine läbi järeltuleva põlve.

2) Kellele sobivad traditsioonid pulmapäeva ja kellele mitte? Kuidas sellest aru saada?

Usun, et kõik pruutpaarid on nõus mingil määral oma pulmapäeva kaasama pulmatraditsioone.
Pulmatraditsioonid sobivad neile, kes usuvad abiellumise erilisust. Pidavat ju olema abiellumine armastuse ülim avaldus. Valge kleit, pulmatort ja vahuvein on terves maailmas “pulmatraditsioon”, aga tore kui meie pulmas oleks kaks kolm Eesti pulmakommet või –traditsiooni ka kaasatud.

3) Millised on tänapäeval populaarseimad traditsioonid, mida pruutpaarid elus hoiavad meeleldi?

Pulmas toimuvad tegevused võib liigitada 3 ossa:

  1. Pulmakombed – rahvapärimuslikud põlvest põlve kantud toimingud ning rituaalid nagu näiteks pulmarong, katsed pruudile ja peiule, veimede jagamine, põllelappimine, mõõgaga peiu meheks löömine, pruudirööv, pruudi tanutamine ja põlletamine, pruudipärja laulumäng ning hulk teisi ainulaadseid kombeid erinevatest kihelkondadest.
  2. Pulmatraditsioonid – neiupõlve nimest loobumine, pulmaküünal, pulmaoksjon, pulmalipp, pulmaametid, pulmatort, valge kleit, vahuvein
  3. Pulmamängud – toredad tantsu-, võistu- ja naljamängud ning tegevused, mis on muutunud koos ajaga.

Tänased pruutpaarid on loobunud enamikest pulmakommetest. Pulmatraditsioonidest tunduvad aukohal olevat neiupõlvenime ärasaatmine ja pulmaküünal ning pruudikimbu vise. Pulmamängud  oma algses mõttes on teisenenud lihtsateks seltskonnamängudeks.

4) Millised pulmatraditsioonid võiksid minevikku jääda ja miks?

Pruudirööv on küll selline pulmatraditsioon või õigemini komme, mis võiks jääda minevikku. Reeglina ei mõju sellega kaasnev tegevus tänases pulmas positiivselt.
Pruudirööv on vana Eesti pulmakomme. Tütarlaps, keda sooviti naiseks võtta, tavaliselt kas osteti või rööviti. Tütarlapse nõusolek polnud tähtis. Tavaõiguse järgi tuli vanematel abieluga nõustuda, kui röövijatel õnnestus neidu terve öö otsijate eest varjata.

5) Mida peaks pulmatraditsioone enda pulmapäeva planeerides silmas pidama?

Pulmatraditsioone oma pulma valides võiks pruutpaar enne põhjalikult uurida, mida üks või teine tegevus tähendab ning selle põhjal otsustada, kas see Teid kõnetab ja on südamelähedane.

6) Kas eestlased on pigem traditsioonide austajad või uuenduste otsijad?
Ma usun, et paljud tunnevad huvi esivanemate pulmakommete vastu ja on neid tänapäevaseks teisendatuna ka pulmas valmis kasutama. Uuendusi otsitakse pidevalt ja teiste rahvaste kombeid laiast maailmas on igas pulmas.

7) Kas tänapäeval näeb pulmades pigem läänelikke traditsioone või nn eestimaiseid?

Mulle meeldib ikka naljatleda, et Eesti pulmas on meie oma traditsioonidest alles jäänud ainult valge viin ja ülejäänud oleme kõik sisse toonud meid valitsenud võimudelt (Naerab) Aga tegelikult on Eesti pulm omanäoline ja ainulaadne maailmas, kuigi tendents kisub siiski läänelike traditsioonide poole

8) Millised oleks Sinu 5 soovitust/kontrollküsimust, mille järgi pruutpaar võiks otsustada enda pulmapäeva traditsioonilisust?

Keeruline vastata aga ma annan siinkohal pigem mõned nõuanded:

  1. Abielutseremoonia on kõige olulisem sündmus pulmapäeval. Panustage sellesse siis ja nautigem selles olemist. Sel hetkel sünnib Teie jaoks midagi väga olulist. Hilisem ehk sellele järgnevad sündmused nagu pulmapidu, on ennekõike ju eelneva sündmuse ehk abiellumise tähistamine.
  2. Planeerige pulmapäev ikka endale ning pange sinna sisse midagi nii isiklikku, millel on suur väärtus ning kaal ka viiskümmend aastat hiljem.
  3. Pulmatraditsioonidest valige need tegevused, mis Teid kõnetavad ja mis tunduvad Teile südamelähedased.
  4. Lihtsuses peitub võlu ja jääge iseendaks.